Много хубаво име. Много хубаво лого. Много интересен проект. Какво правите всъщност? Това са чести коментари, които чуваме за проекта ни „Място за бъдеще“.
Какво пък толкова – проект като проект – пишеш го, изпълняваш дейностите, отчиташ парите, вземаш си вземаш и тръгваш да търсиш следващи източници на препитание – следващ проект, следваща организация…
Но за мен „Място за бъдеще“ не е такъв проект; той е онзи друг проект, който трябва да търсим постоянно в живота си. И аз продължавам да търся нашето място за бъдеще…
А може би сме си поставили за цел да извършим нещо грандиозно и пионерско – да променим държавата ни, да променим обществото, да променим отношението си спрямо живота и всичко живо и спрямо света, който обитаваме, да променим човека, да осъществим стотици малки революции…
Но за мен „Място за бъдеще“ не е и такъв проект. Комплексите и самовлюбеността ни повличат лесно по шеметната урва на подобни грандомании. Но мисля, че ние, българите, би трябвало да сме се нагледали достатъчно на това как свършват подобни грандомански проекти – били те националният ни идеал по време на Балканските войни, опитите на Стамболов и на Стамболийски за революционна еманципация на държавата ни, идеалите на комунистите за изграждането на съвършеното общество, идеалите за свобода и демокрация на синята идея… Бих желал „Място за бъдеще“ да остане далеч от „-измите“ и от грандоманиите, защото те са точно толкова изкуствени и изпразнени от истинска жива същност, както и формалният „проектинг“. На няколко пъти вече ми се е струвало, че дори открих моето място за бъдеще – в наглед малки и мимолетни неща, които направихме и съпреживяхме заедно – малки, може би, но истински и изпълнени с живот – мимолетни неща, които изискват постоянна грижа, за да продължат да живеят и да се развиват…
Но за да разберем що за проект е „Място за бъдеще“, е нужно да не гледаме на него само със слепия поглед на технократския ум и на сухата статистика, а да се взрем в това, което търсим, и през другия поглед – погледа на тялото ни, на сърцето ни, на целия ни път като живи същества и човешки личности.
Може би ще разберем какво е място за бъдеще за нас самите по-добре, ако се опитаме да разберем какво не стана място за бъдеще в собствения ни живот.
Кои бяха местата, които обичахме, и получиха ли те шанса да имат бъдеще?
Като се заровя в собствената си памет, си спомням Драгалевци от моето детство. Рибите, които се гонеха в бистрия вир на река Скакавица, „морените“, на които се припичахме край реката, лисиците и дивите котки, които слизаха от гората да крадат кокошките ни, вековният клен, на който си бяхме устроили „къщичка“, прилепът, който живееше във външната тоалетна, таралежите, които обикаляха сред детелини, мащерка и маточина в двора, първите книги, които прочетох, седнал под брезата – „В страната на легендите“, „Мечът с червения рубин“, „Крали Марко“, „Билбо Бегинс, или дотам и обратно“ – и как си представях, че забуленият в мъглите Голи връх е царство на вълшебни същества и герои…
Онова Драгалевци стана място без бъдеще – речните камъни бяха взривени и изнесени за строителен материал, вировете бяха бетонирани под шосето, реката започна да дълбае в глината и породи свлачище, което бързо се запълни с боклуците на всички околни вили и къщи, рибите и дори жабите и пиявиците изчезнаха, кленът и брезата повехнаха до шосето сред праха на самосвалите, всеки квадратен сантиметър, дори и на бунището и на тресавището, се презастрои с грозни и разкривени бетонни дворци, някои и с въоръжена охрана, лисиците, дивите котки, таралежите, мащерката и маточината, че даже и прилепите изчезнаха и ги заместиха тировете, бетоновозите и кордоните от черни ландроувъри с тъмни стъкла и въоръжени бабанки, които тичат пред и зад тях, за да проверяват пътя за бомби. Драгалевци няма бъдеще – дори малките островчета, които са останали от него, скоро ще изчезнат напълно. На ред е вече самата планина Витоша…
Спомням си ресторант „Фрегатата“ на Слънчев бряг, големите зелени пространства между почивните станции, които ми приличаха на джунгли, вятърът в тревите по пясъчните дюни. Слънчев бряг отдавна вече е минало и това вече го знае всеки български гражданин. Тук дори не е нужен коментар.
Спомням си Иракли – мястото, където Балканът се влива в морето, където можеше да забравиш времето и да се слееш с вечността на звездите, където открих красотата и хармонията на живото ми тяло и на жизнените ми инстинкти, населедени от хилядолетията. Където разбрах какво е природата и какво съм аз и в какво се заключава единството ни с всички останали форми на живот и с всички елементи на света ни. Днес Иракли по всяка вероятност е място без бъдеще: река Вая вече изчезна – джунглата по устието й е изсечена, а коритото й е издълбано с багери – първата стъпка към бетонираното яхтено пристанище по сценария за разрастване на Слънчев бряг…
Спомням си първия екологичен граждански протест, на който присъствах в началото на октомври 1989 г. – връчването на гражданската петиция в защита на Русе в Народното събрание. Заедно със съученичката ми Искра Ангелова попаднахме точно в началото на редицата, до покойния вече Петър Слабаков, който водеше гражданите и се справяше с непоколебима воля с постоянните провокации по пътя на шествието. Вдъхновението и надеждите, които бяха обхванали тогава всички, дори и развалените хора, останаха без бъдеще, а паметта за онова време вече е напълно изличена. Никой не помни гражданския подвиг и саможертвата на „жените от Русе“, никога не се споменаха имената им, а и малко хора въобще си спомнят за обгазяването с хлорни съединения. Останало е като спомен само името „Екогласност“, фраза, вече лишена от първоначалното си съдържание. Така 1989 г. също си остана едно място без бъдеще в нашия живот.
Преди месец посетих Русе за пръв път, близо 20 години след катастрофата. Там в Русе всичко е спокойно, запуснато и … забравено. Влюбих се в това разгромено, унищожено, бавно умиращо Русе. Иска ми се да оздравее и да се съживи като птицата феникс, да се възроди от пепелищата и генните увреждания и след двеста години отново да е място, което има бъдеще. Не знам. Може би именно Русе е едно място за бъдеще… Както и Чипровци, Златоград, Крумовград, Троян, Своге, България, а бъдещето на тези места зависи и от малкото неща, които можем да направим – всеки един от нас и следващите след нас…
Но да се върна към спомените. Когато престанахме да виждаме бъдеще във всяко нещо около нас, се опитахме да потърсим място за бъдеще в собствения си дом и в собственото си семейство, да не мислим и да не се интересуваме от заобикалящото ни, да работим някъде за прехраната и да се грижим за дома си. Да живеем в една изкуствено създадена общност с приятелите ни – купони, разговори, вечери, гости. Ежедневните грижи как да си оползотвориш стотинките в магазина, кой не е изчистил вкъщи, кой ще води децата на училище. Ще ни се да вярваме, че тази изолация в тесния кръг на приятели-колеги-семейство може да бъде място за бъдеще, стига достатъчно усилно да си затваряме очите за всичко останало, като в приказката за щрауса. Но се оказа, че приятелите могат да бъдат смазани, животът им – преобърнат, семейството – бавно загиващо, а домът ни – обсаден, блокиран, превзет и унищожен от външни на изкуствения ни свят фактори. Нещо подобно се случи с моето семейство, когато на родното село на съпругата ми изградиха незаконно бунище. На всекиму ще му дойде нещо подобно и тогава – край на щраусите<да отбележа само: щраусът не си заравя главата в пясъка, а ляга с плътно прилепнало до земята тяло, и то само ако наоколо има шубрак да го скрие – но тая лъжлива история се е привидяла на някакви римски автори и се разнася през вековете… съзнателната глупост май е присъща само на човешкия вид
> – изкарват насила главата ти от пясъка, очите ти се отварят широко и виждаш света около себе си в цялата му пълнота и противоречивост. И разбираме, че само хоризонтът е бъдещето – не дупката в пясъка… Не, изолацията в собственото ни близко обкръжение също не е място за бъдеще.
Спомням си за един разговор, който проведох с Александър Кьосев, мой бивш преподавател. „Устойчивото развитие, което преподавате – ми каза той, – не е кауза. Всъщност мафията у нас много успешно си се развива устойчиво. Тогава защо да се борите за устойчиво развитие?“ Нямаше какво да му отговоря, защото, не ще и дума – мафията се развива устойчиво не само у нас, а навсякъде по света. А си припомних и думите на Ахмед Доган, че ДПС е партия, която се намира в устойчиво развитие. Бях изненадан да слушам подобна софистика за устойчивото развитие. Но този разговор ме накара да се замисля за смисъла на думите и колко по-важно е съзнанието за явленията, отколкото термините, с които ги назоваваме.
Sustainable development? На френски този термин е преведен като „трайно развитие“, превод, който е още по-далеч от смисъла, който би следвало да се крие зад термина. За представителите на родния ни Министерски съвет под „устойчиво развите“ се разбираше точно обратното на заложеното в този термин: вместо развитие на местните общности – развитие на „големи инфраструктурни проекти“, вместо щадене на природните ресурси – по-ефективно извличане на остатъците от изчерпаеми природни ресурси, вместо грижа за живата природа – нейната по-ефективна консумация и експлоатация, вместо развитие на общество – развитие на технологии и т.н.
Без значение с какви думи ще назовем онова, което имаме предвид под устойчиво развитие, важен остава единствено неговият смисъл и съзнанието за същността му. А същността проличава най-ясно, ако си дадем сметка какво означава за нас неустойчиво развитие. Неустойчиво е онова развитие, което е шеметно бързо и затова – краткосрочно и нетрайно, което изчерпва даден ресурс изцяло, без да се съобразява дали ще го има и утре, което прилича на парабола от рязък скок нагоре, последван неминуемо от рязък спад надолу. Развитие, за което няма значение трайността на постигнатото, а само бързината на печалбата, за което няма значение бъдещето, а само максималната консумация в конкретния момент – не е устойчиво развитие. Не е устойчиво, защото води до непреодолима криза или катастрофа в момента, в който всичко е „изядено“ и няма какво повече да се консумира и експлоатира. Неустойчивото развитие е свързано с неспособността светът да се възприема като свързано цяло, в което всеки елемент има своето място, значение и функция именно във взаимодействието с всичко останало. Неустойчивото развитие не възприема обектите и ресурсите, които ползва, като жив организъм от сложни взаимовръзки, а като разфасовки в месарски магазин – като отделни елементи, които трябва да бъдат извлечени, разчленени и употребени, за да бъдат изконсумирани до тяхното пълно изчезване от чиниите ни.
Съвременният напредък в науката ни позволява да осъществим неустойчивото развитие в планетарен мащаб, като използваме технологичния прогрес като глобална пиратка – един голям взрив нагоре, последван от катастрофален срив, а след нас – и пустиня. И единствено масовото съзнание за същността и смисъла на това, което наричаме устойчиво развитие, може да забави или да спре този процес на самоунищожение. Ако си позволя да използвам по-свободна метафора, бих определил неустойчивото развитие като поведението на разбойника, за когото развитието се състои в това къде, как и кого да ограби, а устойчивото развитие – като поведението на селския стопанин, който мисли за това как да се грижи за земята, за посевите и за животните, така че да осигури прехраната си за зимата, за догодина, за след десет години, за децата и за внуците си. Или както гласи класическото определение за устойчиво развитие на Брунтланд: „развитие, което отговаря на потребностите на сегашното поколение, без да ограничава възможността на бъдещите поколения да посрещнат и реализират своите жизнени потребности“. В този смисъл устойчивото развитие не може да бъде друго освен екологичното развитие, в широкия смисъл на думата екология. А нашите дядовци и баби са знаели какво е устойчиво и екологично развитие, без да са чували подобни термини и без да имат нужда да назоват с думи съзнанието за основния смисъл на устойчивите взаимовръзки с всичко обкръжаващо ги и за дълготрайната грижа за стопанството, свързана с предвидливост и себеотдаване. Впрочем на старогръцки „екология“ и „икономика“ имат един и същ корен – „ойкос“ – дом, стопанство, грижа за нашия общ дом. А ако си спомним превода на „ойкомене“ от Йоан Екзарх Български, можем да кажем, че автентичния смисъл на думите екология и икономика се заключават във всеотдайната грижа за света като мироздание. А без тази грижа не може да има устойчиво развитие.
Теоретичните разсъждения за устойчивото развитие впрочем нямат никаква стойност, ако не сме преживели практическото осъзнаване на това що е устойчиво развитие, ако не ги свържем с опита си кога в собствения си живот сме станали жертва на неустойчивото развитие или с колко грижа, любов и всеотдайност сме успели да развием нещо устойчиво. Само в опита думите придобиват плът и смисъл, в противен случай остават голи фрази без реален референт.
В контекста на устойчивото мислене можем да предвидим, че спонтанните природозащитни граждански групи имат шанса да се превърнат в място за бъдеще единствено ако продължат своето развитие и единствено ако се окажат не ефимерни проблясъци на обществена енергия, а трайни явления, които имат своя принос за обществото ни в дългосрочен план.
Това не е възможно да се случи без познание за това какви са били и какви са днешните природозащитници и активни граждани, какви са били и какви са техните действия, нито без паметта за това как са се развивали и какво са постигнали. Не може да се случи и без възможността техният опит да достигне до потенциални последователи, които ще продължат дейността им и в бъдещето.
Това съзнание за същността, забулена зад политчески коректния термин „устойчиво развитие“, ни мотивира да насочим действията си в посока на образованието, в посока на възможността
Университетът да бъде място за бъдеще
Няма коментари:
Публикуване на коментар