
До каква степен човекът е в състояние да разруши и стерилизира жизнената си среда, така че да се осъди на самоубийство? (…) изглежда, че ние сме единствените живи същества, надарени с човешки качества сред Млечния път. Ние бихме могли да си представим няколко колонии, заселени от човеци някъде в космическотопространство, например на Луната, ала това в още по-голяма степен ни кара да разбираме, че Земята е единственото място за живот, и то за добър живот в Космоса – тя е нашето жилище, нашия Ноев ковчег сред необятността на космоса, не само наша Майка, но и наше Отечество. (…)
Едгар Морен, Ан Бриджит Керн
„Земята Отечество: Манифест на новото хилядолетие“, 1999
* * *
Текстът на Петър Канев “Екологизмът между нова мизантропия и нов хуманизъм” е публикуван всписание Философски алтернативи, бр. 5 от 2013 г. – ВИЖ ТУК
Списанието може да намерите в книжарница “Български книжици” в София на адрес ул. Аксаков № 10 /градинката “Кристал” под колоните
* * *
На първо място тези нови и несводими към нищо предишно идеи на най-новите времена не могат да бъдат точно и ясно определени и класифицирани, защото все още протичат като динамичен и непредвидим процес и не са завършили, за да могат да бъдат задоволително „етикетирани“. Поради тази причина те още нямат точно и ясно име, с което да бъдат назовани и разпознавани. Термините, теориите и хипотезите за тях са все още неустановени, многообразни и променливи като модата. Тази неназовимост на изумителните, неконвенционални и невъобразими най-съвременни rerum novarum („нови неща“) се отнася както до новата наука, така и до новите социални и културни движения.
Новата наука няма единно определение за самата себе си, нито за новите научни дисциплинни и „идейни потоци“. Те се наричат всяка година с различно име и всеки автор предпочита различни определения за тях, всички с недостатъчно ясни и донякъде мъгляви, „хаотични“ и „неопределени“ заглавия като теория на неопределеността, теория на хаоса, холизъм, интегрализъм, интелигентен дизайн, супреструнна теория, синергетика, кибернетика, системизъм, теория на катастрофите, принцип на крилата на пеперудата, теория за холограмната вселена, принцип на странните привличания, теория за всичкото. И тъй като тази нова „неопределена“ наука след Гьодел, Хайзенберг, Шрьодингер и Айнщайн не се вмества вече в старите научни дисциплини и едновременно ги надхвърля и събира в едно, тя се нарича „интердисциплинна“ и „трансдиксциплинна“, а собствените й дисциплини придобиват свръхинтегрирани заглавия като физикохимия, биохимия, психосоматизъм, трансперсонална психология, автопоеза…
При определението на най-новите социокултурни движения, явления и идейни течения неопределеността е още по-неопределена. Неспособността ни да ги назовем със старите съществуващи термини ни принуждава да ги класифицираме с най-общото възможно название: „нови социални и културни движения“. Липсата на думи и термини за новата култура и за новата наука ни принуждава да ползваме силно метафоричен език при назоваването на процеси и явления – в квантовата физика например три от важните свойства на кварките са определени с метафори като „чар“, „цвят” и „аромат“, суперструнната теория ползва за времепространството музикални метафори: струни, неокреационизмът предпочита по-дизайнерски тропи: интелигентен дизайн, а в метеорологията „запърха“ метафората на пеперудата. По същата метафорична визуализираща логика възниква названието и на едно от най-съществените нови идейни и научни течения, което същевременно е и едно от най-съществените нови социални движения от края на ХХ и началото на ХХІ в. – екологията, в превод „наука за дома ни“, която накратко стана просто „еко“, т.е. просто „дом“, и за още по-голяма визуалност се окачестви предимно със съвсем обобщаващия цветови епитет – „зелено“.
На второ място, освен проблемът с назоваването при анализа на най-новите неща от съвременността ни възниква още един голям проблем – светогледният. Ние не можем да мислим една напълно нова идейна и светогледна парадигма чрез старите методи и форми на мислене, или, както гласят класическите евангелски думи на Исус Христос: „Не се налива ново вино в стари мехове“1 (Марк 2: 22). По-голямата част от недоразуменията и главоблъсканиците при анализа на „зеленото“и на „екологизма“ се дължат и на това, че анализаторите се опитват да сведат нещо съвсем ново и младо до познатото, но безнадеждно остаряло, включително и до отживелици като политическото деление „ляво–дясно“ или до неактуални научни термини като „материя“, „обекти“ и „субекти“ и неадекватни научни деления като „точни“ и „неточни” „хуманитарни“ науки в епоха, в която субектът започва да се отчита като обект, а материята като форма на вълна и в която самите точни науки се занимават с доказване на своята „неточност“ и „неопределеност“, а хуманитарните науки преоткриват природната същност на човека и на част от човешките общества и култури.
При анализа на нови парадигми като екологизма недоразуменията произлизат и от още един проблем – някои анализатори отказват да разберат новата парадигма като произлязла в рамките на определена културно-историческа и идейна традиция и я разглеждат като нещо напълно откъснато от собствените й родители. По отношение на „зелената парадигма“ твърде често не се отчита достатъчно задълбочено и адекватно нейния европейски характер и връзката й с европейската християнска, просвещенска и хуманистична културна традиция. Това води до объркване и до неяснота – откъде се „пръкна“ сега пък това „зелено“ и до неглижиране на фактите – в каква именно среда (envoirment) то се яви, разви и израсна. А няма как да анализираме и да разберем каквото и да било, ако го разглеждаме изолирано във вакуум и откъснато от собствената му жизнена среда.
С настоящия анализ ще си поставим за цел да разберем зеленото именно като нова парадигма, но в рамките на собствената й жизнена среда, при което ще е необходимо да се изобличат и някои конвенционални грешки и заблуди за „еколозите“, произлизащи от сгрешения подход към това явление и от подценяване едновременно на неговата новост и на неговата традиционност, които съществуват заедно като неотделими и неразчленими същности на екологичните идеи, ценности и практики.
Най-новите времена на технократската ни цивилизация хвърлят своите заплашителни тъмни сенки в бъдещето ни и това задава опасния облик на екологизма като нова мизантропия на ХХІ в. Но освен негативната страна на страха, отчаянието и заплахата новата зелена парадигма има и обновяващ традиционните европейски ценности аспект, свързвал в едно етика и разум (подобно на концепцията за етиката на Спиноза), който се базира както на новата наука и на новата култура, така и на многовековния корен на християнската, ренесансово-либералната и хуманастично-просвещенската ценностна система. А тя в крайна сметка, без съмнение, остава единствената нравствено-мисловна и емоционално-логическа опора на нашата европейска култура и на специфичното ни светоусещане и световъзприятие.
В книгата си „Време срещу време, или хипермодерното общество“ френският философ Жил Липовецки пише за възвръщането на есхатологичното усещане за времето в хипермодерната епоха – идеята за безкрайния линеен прогрес на човечеството, устремено напред и нагоре, се заменя с ново възраждане на предмодерната християнска идея за предстоящия край на света (Липовецки 2005). В нашето времеусещане се завърна т.нар. „есхатологично време“, по думите на Александър Фол (Фол 1998). Разликата между есхатологията на ХХІ в. и средновековната есхатология е, че днес като причина за края на света все по-често се сочи човешката дейност, въоръжена с техническите средствата за разрушение, които ни предлага развиващата се технократска цивилизация на Запада. Индустриалното свръхразвитие доведе до комплекс от непредвидими и застрашителни глобални екологични проблеми, катализирани от човека, който е на прага да се окаже основната заплаха за самия себе си и главен унищожител на собствената си животоподдържаща система, на собствената си жизнено необходима среда на планетарно ниво: изчерпване на ресурсите – храна, почви, кислород, питейна вода, популационен и социален колапс, свързан с нечувано бързото нарастване на човешкото население на планетата, необратими химически замърсявания, надхвърлящи нивото на резистентност за натравяния в организмите, ядрена катастрофа, глобално затопляне, което би могло да превърне земята в пещ, а небето в унищожител на живота чрез натрупването на отровни газове и валежи от сярна киселина, озонови дупки, заплашващи с нов ледников период, климатичен хаос, придружен от нечувани урагани, суши, наводнения и катастрофи, внезапно изместване на земните полюси, съпроводено с унищожителна електромагнитна буря, израждане на цялата жива природа, нечувани епидемии, разпадане на всички екосистеми и измиране на гръбначните животни, отровна атмосфера и непоносими температури… това е малка част от бедите, които човешкият род може да донесе на себе си и на планетата в най-скоро време – именно човешкият вид е заплаха за живота на земята, а краят на планетата ни в качеството й на животоподържаща система може да се окаже цената, която децата ни ще плащат за техническия индустриален прогрес на западния човек. Есхатологията вече е човешка дейност. Митът за прогреса рухна със световните войни и окончателно се срина с първата ядрена гъба в центъра на Хирошима.


Две планети си говорели. Едната рекла на другата:
– Абе, сестро Земьо, много зле изглеждаш днес. Какво си се разкашляла, какво си се разкихала, какво си заподсмърчала, да не те е пипнала някоя болест?
– Мани, мани, сестрице, плането – отговорила планетата Земя, – не е за разправяне, вдигнала съм една температура…
– Бре, Земьо, не думай! А на доктор ходи ли? Какво ти казаха, да не е нещо заразно? Да не е нещо вирус, гъбички, някой бацил?
– Какво да ти разправям, още по-лошо е: нападнали са ме едни хора – голяма зараза, голяма напаст!…
– Абе, хора ли? Това ли, било! Ама ти въобще не се притеснявай тогава, сестро плането. Хората – те минават от само себе си…
„Дълбоката екология“ обявява самата човешка природа във враг номер едно на планетата. Човекът се превръща от цел в заплаха, от средство в пречка, от обект на любов, грижа и почитание в обект на погнуса, страх и омраза. В светлината на еко-екстремизма като най-доброто място на хората в сложните, самоподдържащи се, самовъзпроизвеждащи се и животоподдържащи природни системи на планетата се сочи тяхната липса изобщо; изглежда, най-доброто решение е тоталното изчезване на злия вид хомо сапиенс от лицето на планетата. „Добрият човек е само мъртвият човек“ – това сякаш е скритото послание, което подмолно се вмества в лексиката и в ценностната система на тоталитарната идеология в стил ултра deep ecology, в качеството й на нова форма на расистка мизантропия, в която като непълноценната раса, която трябва да бъде изтребена, се сочи не някоя конкретна човешка раса, а самият човешки вид изобщо.
Песимизъм за човешката природа като безмерно разрушителна и нелечимо самоубийствена и самоунищожителна можем да открием още у Хърбърт Уелс и у Зигмунд Фройд. Такава е и визията за света след сто години в прочутия Доклад на Медоус „Границите на растежа“, поръчан в началото на 70-те години на ХХ век от Римския клуб5 (Meadows, Donella, Dennis Meadows, Joergen 2004.).
Малкото е красиво: Произход и развитие на екологизма като нов хуманизъм


Тази концепция може да стане понятна обаче единствено, ако се откажем да възприемаме термина „хуманизъм“ като човекоцентризъм и започнем да го разбираме в контекста на автентичния му християнски, ренесансов и просвещенски смисъл като любов към човека, каточовещина, като човеколюбие.
Логиката на противопоставянето не може да разбере новата нелинейна логика на включеността, холизма и синергията, в лоното на която се заражда екологичният хуманизъм като ново човеколюбие. Това води до неразбиране и на факта на екологичната включеност на традициите в иновациите и на иновациите в традициите, както и до неразбирането на факта, че оспорването на антропоцентризма всъщност произлиза от традициите и от ценностно-смисловата логика на самия европейски хуманизъм, който в зелената парадигма всъщност не се свива, а напротив – разширява се към природата и към живите видове и придобива нови планетарни измерения в екологичната философия. В традиционната християнска и просвещенска идея за естествените (дадените по природа) човешки права екологизмът слага акцент именно върху „естествени“, като при това разширява, а не стеснява тези права – разширява ги като естествени права на всички живи видове, сред които е и самият човек. Традиционната просвещенска идея за свобода, равенство и братство е разширена от зелената парадигма, така че свободата, братството и равенството стават основният принцип, с който се третират вече всички живи видове на планетата – всички организми се възприемат като надарени с право на свобода, равни на нас събратя.
Впрочем, смята се, че екологичните идеи се появяват като
характерни за западния хуманизъм още през ХІХ в. и през първата половина на ХХ в. в зората на манията по научно-техническия прогрес и с първите признаци на индустриализацията. Както често се случва с най-значителните нови идеи в историята на Запада, и „зелените“ идеи за пръв път се появяват в произведенията на големите писатели като Мери Шели, Ернст Теодор Амадеус Хофман, Вилхелм Хауф, Антон Чехов, Фьодор Достоевски, Хенри Дейвид Торо, Жул Верн, Хърбърт Уелс, Джон Толкин, Клайф Стейпъл Луис, Клифърд Саймък, Джон Уиндъм и много други. Тази тенденция подвежда някои автори да тълкуват „зеленото“ като произхождащо от романтизма и от романтичното природолюбие, като идеализиране и свръхоценностяване на природата, противопоставена на жалката модерна социално-политическа реалност.
Класическото „зелено“ единство на анализ, послание и действие идва обаче от точните науки и още по-конкретно то започва с книгата на една жена химик – американката Рейчъл Карсън, която посвещава класическото си и знаково произведение „Смълчана пролет“ на огромната опасност от пестицидите.
„Покоряването на природата“ е арогантна фраза, плод на неандерталската епоха на биологията и философия, когато се приемаше, че природата съществува за удобство на човека.Понятията и практиката на химичната борба датира в по-голямата си част от каменния век на науката. За нас нещастието се крие в това, че една толкова първобитна наука се е въоръжила с най-съвременните и страшни оръжия и че насочвайки ги срещу насекомите, тя едновременно ги насочва срещу самата Земя. (…) Ние хвърляме химичните отрови-оръжия грубо като сопата на пещерния човек – срещу самата тъкан на живота, тъкан, от една страна, крехка и деликатна, от друга, тъй чудно издръжлива, гъвкава, жилава и способна по най-неочаквани начини да отвърне на удара с удар. Именно тази невероятна жизнеспособност не виждат хората , които прилагат химичната борба, защото те нямат възвишен светоглед, не усещат смирение и възхищение пред огромните сили, с които се опитват да се борят(Карсън 1987).
Заради авторството на тази първа „зелена“ книга авторката е била подложена на настървени критики, нападки, „очерняне“ и тормоз от страна на част от индустриалните лобита в САЩ.
Като научна концепция новата идеология на екологизма е свързана с развитието на теориите за сложните органични системи и приложението на откритията от точните науки в сферата на социалните науки и в антропологията. Това води и до зараждането на нова „зелена“ концепция за същността на човека.

Науката се нуждае от заинтересованост. – твърди Лихачов –Заинтересоваността (истинската заинтересованост) се поражда тогава, когато човек си поставя надличностни задачи, посветени на идеи и идеали – например на родината (…)
Едно ново съзнание се зароди сред нас в края на 60-те години. Най-напред екологията ни показа, че биосферата представлява един вид естествена еко-организация и че нейното разрушаване би довело до непоправими последици не само за живота, но и за човека. Същевременно, както добре го показва Клод Алегр, самата Земя представлява система, която има собствен живот, така че възприятието на Земята като система позволява да бъдат съчетани доскоро разпилените науки за Земята. Планетата Земя, заедно със своята биосфера и с човечеството, образува комплексна система. (…) Необходимо е да изоставим и натурализма, който води до размиване на човека в природата. Ние обаче трябва да съживим идеята за човека и тази за природата; човекът не е някаква произволна инвенция, такава каквато ни я разкрива структурализмът, а един уникален продукт на биологичната еволюция, който произвежда сам себе си в своята собствена история; природата не е поетичен образ, тя е самата екология, тази на нашата планета Земята. Днес ние трябва да съчетаем наново, да свържем наново човека, живота, природата в идеята за Земята – Родина. Но Земята не е просто един родов и патриотичен мит, на който ние трябва да основем съдбата си. Самата наша разумност ни връща отново към Земята (…)“ (Morin, Kern 1999: 23-24).
Митовете за „еколозите“ срещу разбирането за зеленото като нов синтез
Зелената парадигма не може да се разбере коректно в качеството й на нов хуманизъм, ако се третира като механично продължение на нещо традиционно или като механично противопоставяне на нещо познато в контекста на европейската модерност. Противопоставящият и класифициращ линейно-йерархичен начин на мислене по отношение на произхода на екологизма води и до недоразуменията в анализирането на „зеленото“ като идеи и като практики и до появата на митовете за „еколозите“. Някои от тези митове са станали „мейнстрийм“ и са навлезли дори и в самата зелена идеология, понякога можем да ги открием и в идеите на екологичната философия. При по-сериозен анализ повечето от тях обикновено се оказват лъжливи твърдения. Вероятно популярността им се дължи на недомислици или на невежество и повърхностна информираност в определени области на познанието, например в областта на културно-религиозната история на европейската цивилизация. Разбирането на екологизма като нов хуманизъм изисква тези митове да бъдат разобличени, независимо от тяхната популярност в качеството им на модели за обяснение на „зелената култура“.
Мит 1 „Антихристкият мит“: Християнството е виновно за експлоататорското отношение на човека към природата:
В класическото християнство от европейското Средновековие не съществува нито подценяване и подчиняване на природата, нито величаене и надценяване на човека за нейна сметка. Напротив, християнското богословие третира именно природата като съвършено творение на Бога, а човека – като паднало и опорочено същество, което в усилията да се изправи и да изчисти помрачения образ на Бога в себе си е длъжно да подражава именно на природата и на живите видове. В енциклопедията на средновековните науки за природата „Шестоднев“ големият старобългарски писател, учен, философ и богослов Йоан Екзарх постоянно напомня как трябва да подражаваме на безсловесните твари, защото те, като съвършено божие творение, са по-близо до Божията промисъл, те са по-разумни, по-справедливи, по-чисти и по-праведни от човека, който е „паднало и помрачено същество“. В западното християнство тази традиционна християнска концепция е силно застъпена от свети Франциск и от основания от него Францискански орден. В християнството природата не се възприема като ресурс, а като съвършено творение, живите същества не се третират като робска сила на наше подчинение, а като „твари божии“. В средновековното правораздаване дори е било традиционно прието да участват като страни по делото и животни – като божии твари те също са били субект на правото. В това отношение екологичният хуманизъм всъщност може да се поучи от християнската традиция и начин на мислене, който възприема чудото и величието на човека и на човешкия ум именно в качеството му на природно чудо, като удивителна част от удивителното творение божие, така както е представен например в последната част на енциклопедията Шестоднев от даровития Йоан Екзарх Български:
Като виждам небето, украсено със звездите, слънцето, месеца, земята – с треви и дървета, морето с всякакви риби… и като стигнах до човека, като че от учудване си изгубих ума и не мога да разбера как в толкова малко тяло може да има толкова голяма мисъл, която да обхваща цялата земя и по-високо от земята да се издига. Къде ли е закрепен този ум? И как той излиза от тялото и преминава през различните обвивки, преминава през въздуха и облаците, стига до слънцето и месеца, и през всички звездни пояси, и през ефира и всички небеса и в същото време той се намира в своето тяло? На какви ли крила той излита? По кой ли път лети?11.
Мит 2 „Неопантеисткият мит“: Будизмът и езичеството са спасителни за западната цивилизация:
Що се отнася до анимизма и шаманизма, в тях действително някои животни се третират като братя на човека, природните сили се почитат като одушевени майки и бащи на хората, но това всъщност не прави „езичниците-пантеисти“ загрижени към природата, а напротив – настройва ги да очакват, че природните сили трябва да се грижат за човека като за свое дете. Затова хората се опитват да омилостивяват божествата на небето, водата, гората и слънцето с жертви и с магически практики, за да напомнят на космическите си родители да изпълнят своята семейна грижа към чедата си – човеци. В това отношение отдавна сме надрастнали езическия пантеизъм, защото днес именно от нас самите хора, а не от космическите сили или от някой друг, се очаква да се погрижим за оцеляването и на себе си, и на природата, и на цялата планета – в качеството ни на самостоятелни човешки същества, надарен с ум и с разум, с чувства и със съвест, със съобразителност, с въображение и с творчески потенциал.
Мит 3 „Романтическият мит“: Екологизмът не е нищо повече от нов грим на европейския романтизъм:
Твърдението, че екологизмът е новото лице на европейския романтизъм, се дължи на някои повърхностни характеристики и със сигурност не е коректно. Романтизмът е част от парадигмите на модерността в качеството си на едната страна от модерните опозиции наука–изкуство, обективно–субективно, консервативно–либерално, романтично–реалистично и т.н. Рожби на романтизма са фашистките и болшевишките режими, идеите за върховенството на човека над всичко останало, за равенството на човека с Бог и за безкрайния прогрес и светлото бъдеще. Със сигурност тези форми на романтичното нямат нищо общо с екологизма и с новите „зелени“ ценности.
Корените на екологизма би трябвало да се търсят не толкова в романтизма с неговото обожествяване на природата, а по-скоро в класическите идеи на Просвещението за ценността на съзнанието, познанието и на образованието, на справедливостта и истината, на свободната воля на човека и на категоричния нравствен императив и на идеята за естествената органична същност на човешките същества.
Мит 4 „Хипи митът“: Еколозите са хипита и хипарите са еколози:
Мит 5 „Неосталинисткият мит“:
Мит 6 „Ляво-анархисткият мит“:
Мит 7 „Терористкият мит“:
Еколозите са терористи и екстремисти, които заплашват мира и реда в държавата и в обществото. Тъй като този мит е в голяма степен изфабрикуван и лобистки тиражиран по медиите от големи индустриални и търговски корпорации, които не желаят да се съобразяват с нужните за бъдещето ни здравословни и екологични мерки и ограничения, той няма нужда да бъде коментиран изобщо. Терорът и насилието не са сред приоритетите в ценностната система на екологизма, която е много по-тясно свързана с пацифизма и с мирната съпротива за отстояване на естествените човешки права на здравословна природна и жизнена среда.
Мит 8 „Конспиративният мит“:
Мит 9 „Митът за еко модата и зелената търговия като спекула и пи-ар грийнуошинг“:
Ако екологизмът е мода, то той е мода, която трае вече повече от половин век и със всяка година става все по-модерна мода. Можем да допуснем, че екологизмът е мода, ако допуснем, че съществува такава мода, заради която човешки същества жертват своето спокойствие и комфорт, уважението на околните и материалното си положение и възможности за кариера, за просперитет в жизнения път, а понякога дори и живота си, за да я защитят и отстоят.
Очевидно е, че при по-сериозен анализ едни от най-популярните легенди за зелените са неверни, а понякога са и умишлено скалъпени. Първото, което прави впечатление, е, че всички тези митове взаимно се изключват и взаимно си противоречат, тъй като класифицират еколозите в напълно несъвместими „страти“ и „кливиджи“ на културата, на идеите и на обществото. Но по-важен в случая е фактът, че нито едно от тези легендарни обяснения няма съответствие към практиките и идеите на реалното екологично движение и на екологичната философия на ХХ и ХХІ в. – нито към класиците на екологизма като Карсън и Шумахер или като Лестър Браун и Джаред Даймънд, нито към екологизма като масово ново социално движение и нова култура, нито към екологизма като действия и мерки на нивото на световните международни политики (инициирани от Римския клуб и прокарвани от ООН, от Съвета на Европа и от Европейския съюз). Още по-малко съответствие имат те към реалните пионери, активните деятели, първопроходците и инициаторите на екологичната философия – университетските преподаватели, учителите, творците и най-веченаучната общност.
Още със зараждането на екологизма в него се съчетават етиката и здравият разум в науката („Самата наша разумност ни връща отново към Земята“: Morin, Kern 1999: 24), гражданската активност и просвещението, хуманизмът и любовта, уважението към природата на живота, социално-реформисткото и антивоенното движение, пацифизмът и гандизмът.
Очевидна е връзката на екологизма с либерализма по отношение на идеите и ценностите за отстояване на естествените човешки права и особено по отношение на съпричастността и включеността му в движенията за еманципация на човека, в това число еманципация на жените, еманципация на творците, еманципация на автохтонното население и на традиционните култури. Същевременно екологизмът е пряко свързан и с консерватизма, със защитата на традиционното стопанство и на традиционния бит, а също и с традиционализма в смисъл на преоткриване на старите традиции или на връщане към тях. От крайно лявото и от крайно дясното екологизмът се вдъхновява от форми на планиране и градоустройство, характерни за фашизма и за авторитарните режими. Парадоксално, но факт: едновременно с това екологизмът остава в пряка връзка със социализма (идеите за социална справедливост и за иновации в обществената организация), с комунитаризма и с неомарксизма (т.нар. еко-социализъм) и с новите антикапиталистически движения, с регионализма (толстоизма) и с отхвърлянето на националните държави (дьо Ружмон), както и с класическия анархизъм на Бакунин, заедно с това – с националистичните неопатриотични движения за защита на националните държави като буфер срещу глобализацията и глобалния монополизъм. Екологизмът е и радикален демократизъм в борбата си за пълно самоуправление на естествените общности, за управление чрез пряка демокрация и чрез демокрация на участието, чрез постигане на консенсус и чрез иновации в демократичните начини на вземане на решения. Пряко свързан е и с инициативите за алтернативна глобализация и за формиране на глобално гражданско общество (Световен социален форум).
Известна и безспорна е и връзката на екологизма с религиите, при това с всички религии – традиционни европейски и неевропейски, както и с нови нетрадиционни форми на религиозното самосъзнание и светоусещане, заедно с това – с развитието и на науката и с научната общност, със здравия разум и здравата нравственост, с експертния перфекционизъм и с езотеризма (например с биодинамичното земеделие на австрийския теософ Рудолф Щайнер). Той е и оспорване на технокрацията и индустриализма, и борба за революционни технологични иновации, едновременно подкрепя и най-традиционните, както и най-високотехнологичните и иновативни форми на стопанство и на производство, също така е революционен прогресизъм и борба за спиране на растежа. Зелената култура е водена от стремежа за дързък полет към бъдещето, но и за консервативно връщане към миналото. Екологизмът е ново социално и културно движение, което оспорва статуквото и съществува на контракултурно ниво; наред с това се реализира на ниво държавни и международни политики. Той е едновременно егалитарен и елитарен, едновременно европейски и африкански, индийски, латиноамерикански…

ЛИТЕРАТУРА
Дьо Ружмон, Д. 1997. Бъдещето е наша работа. София: ИК Златорог.
Карсън, Р. 1987. Смълчана пролет. София: Земиздат.
Кун, Т. 1996. Структура на научните революции. София: ИК Петър Берон.
Липовецки, Ж. 2005. Време срещу време, или хипермодерното общество. // Липовецки, Ж., С. Шарл. Хипермодерните времена. София: Издателство Изток-Запад.
Лихачев, Д. 2006. Экология куьтуры В: Лихачев, Д. Избранные труды по русской и мировой культуре. Санкт-Петербург: СПбГУП.
Нашето общо бъдеще. Доклад на КОСР (Комисия за околна среда и за развитие) на ООН. 1989. София: изд. „Д-р Петър Берон“.
Фол, А. 1998. Човекът във видове време. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Jonas H. 1979. Das Prinzip Verantwortung. Versuch einer Ethik für die technologische Zivilisation. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Meadows, Donella, Dennis Meadows, R. Joergen. 2004. [1972]. The Limits of Growth. London: Chelsea Green Publishing.
Morin, E., A. Kern. 1999. Homeland Earth: A Manifesto for the New Millennium. London: Hampton Press.
Morin, E. 2005. Introduction à la pensée complexe. Paris: Seuil.
Morin, E. 2001. La Méthode II, Opus (2 tomes). Paris: Seuil.
Schumacher, E. F. 1973. Small Is Beautiful: Economics As If People Mattered. London New York: Harper & Row.
БЕЛЕЖКИ:
1 Цитатите от Новия Завет са взети от официалния синодален превод на Българската Православна Църква: БИБЛИЯ сиреч КНИГИТЕ НА СВЕЩЕНОТО ПИСАНИЕ на ВЕТХИЯ И НОВИЯ ЗАВЕТ. 1995. София:Издава Св. Синод на Българската православна църква.
2 The 11thHour, 2007, режисьори: Лейла Конърс и Надя Конърс, продуцент и водещ: Леонардо Ди Каприо:http://www.imdb.com/title/tt0492931/
4 http://www.thebulletin.org/2012: „The challenges to rid the world of nuclear weapons, harness nuclear power, and meet the nearly inexorable climate disruptions from global warming are complex and interconnected. In the face of such complex problems, it is difficult to see where the capacity lies to address these challenges.” Political processes seem wholly inadequate; the potential for nuclear weapons use in regional conflicts in the Middle East, Northeast Asia, and South Asia are alarming; safer nuclear reactor designs need to be developed and built, and more stringent oversight, training, and attention are needed to prevent future disasters; the pace of technological solutions to address climate change may not be adequate to meet the hardships that large-scale disruption of the climate portends.“
5Първото издание е от 1972 г.: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Limits_to_Growth
8op. cit.
10Лихачов, Дмитрий, Экология културы, текстът е взет от автограф от Дмитрий Лихачов, даден на студент във Велико Търново в първия ден на есента (23. 09. 1978 г.), предоставен от Калина Канева, превод: Петър Канев
11 Йоан Екзарх Български. 1981. Шестоднев. София: Наука и изкуство.; текстът е цитиран по: Легенда Булгарика за българската държавност и светост: Изборник. (съст: Тр. Кръстанов). 2004.София: Мултитрейд & МИКРОПРИНТИНГ



* * *
*Целият текст на статията можете да поръчате в pdf формат и он-лайн от интернет бибилотеката Central and Eastern European Online Library: ВИЖ ТУК
Няма коментари:
Публикуване на коментар